Elevernas tankar om respons
Kategori: Allmänt
Efter att eleverna fått jobba med sina argumenterande texter, både enskilt och i par, fick de slutligen läsa och kommentera ett annat pars text. Tanken var att de skulle ge respons på vad de tyckte var bra och vad som kunde bli bättre, för att sedan ge tillbaka texten så att författarna fick en sista chans att slipa på sina texter. Efter detta genomfördes en kort utvärdering där eleverna fick svara på om slutversionen av texten var bättre än den allra första texten de skrev, så här svarade eleverna:
"Ja, eftersom man fick möjlighet att rätta till texten och ta bort stavfel"
"Nja, den var redan bra från början!"
"Ja, eftersom man kunde få till en helhet i sin text"
"Det var bra att få läsa vad andra tyckte om texten, då förstod man att man kunde behöva ändra"
"Man fick möjlighet att utveckla sina argument"
"Ja, eftersom man fick chans att fundera över vem man riktade texten till"
"Ja, för att man fick bli klar"
"Diskussionen med en kompis gjorde texten mycket bättre"
"Texten blev starkare och lättare att förstå"
Det verkar alltså som att eleverna uppskattat detta projekt och kan nu se fram emot att läsa mina kommentarer i sina skrivböcker!